پاتوق ماماناي گل آذر 1393 و ني ني هاي نازنازي شون

اهداف تغذیه سالم در دوره بارداری

1393/4/28 14:30
239 بازدید
اشتراک گذاری

اين مطلب رو از وبلاگي به آدرس زير برداشتم که به نظرم مفيد و خوب بود.

http://koodakeman92.blogfa.com

برای دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری از غذاهای متنوع استفاده کنید. مقدار توصیه شده برای دریافت روزانه غذا در دوره ی بارداری را در ادامه مطلب بخوانيد.

غلات و نان ها به میزان 6 تا 11 واحد در روز،

2 تا 4 واحد میوه،

4 واحد یا بیشتر سبزیجات،

4 واحد از محصولات لبنی،

3 واحد از منابع پروتئینی( از جمله: گوشت، ماکیان، ماهی، تخم مرغ و یا مغزها).

مصرف چربی و شیرینی جات را محدود نمایید.

* از غذاهای غنی از فیبر و مغذی استفاده نمایید مانند: نان های حاوی غلات کامل و سبوس دار، انواع پاستا و برنج که دارای سبوس کامل می باشند، میوه و سبزیجات.

* اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما در طی دوره ی بارداری، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز می باشد. در طی دوره بارداری باید از مکمل های حاوی ویتامین های مورد نیاز استفاده نمایید تا اطمینان حاصل شود که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را روزانه به طور مستمر و مکفی دریافت می نمایید. پزشک معالج تان می تواند در زمینه ی دریافت مکمل های ویتامینی، شما را راهنمایی کرده و توصیه های لازم را نموده و یا برای تان نسخه ای را تجویز کند.

بارداری

* روزانه حداقل 4 واحد از لبنیات را به وسیله خوردن و یا آشامیدن محصولات لبنی و یا غذاهای غنی از کلسیم دریافت نمایید تا اطمینان حاصل شود که مقادیر کلسیم مورد نیاز در طی دوره بارداری( یعنی حدود 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم در روز ) را دریافت می نمایید.

* حداقل 3 واحد از غذاهای غنی از آهن را در طی روز مصرف نمایید تا اطمینان حاصل شود که مقادیر آهن مورد نیاز در دوره بارداری(یعنی حدود 27 میلی گرم آهن در روز) را دریافت می نمایید.

* روزانه حداقل یکی از منابع غنی از ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید از جمله: پرتقال و مرکبات، گریپ فروت، گل کلم، هندوانه، کلم بروکسل، فلفل سبز، گوجه فرنگی و ...

زنان باردار روزانه به میزان 70 میلی گرم ویتامین C نیاز دارند.

* هر روز حداقل یکی از منابع خوب اسید فولیک را دریافت نمایید برای

مثال: سبزیجات با برگ های سبز تیره، گوشت گوساله و حبوبات (از جمله لوبیاها و نخود و نخودفرنگی). برای پیشگیری از بروز نقایص لوله عصبی در جنین مانند بیماری اسپینابیفیدا (یا نقص لوله عصبی)، هر زن باردار می بایست روزانه 0/4 میلی گرم اسید فولیک دریافت نماید.

* سعی کنید حداقل یک روز در میان یکی از منابع خوب ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از جمله منابع خوب ویتامین A عبارتند از: هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کدو، شلغم تازه، چغندر تازه، طالبی.

آگاه باشید که دریافت مقادیر بیش از حد ویتامین آ ( بیش از 10000 واحد بین المللی در روز ) می تواند منجر به بدشکلی و ناهنجاری هایی در جنین گردد.

 

پي نوشت:

در برنامه اي تلويزيوني درباره تغذيه از زبان يک کارشناس تغذيه شنيدم که واحد براي هر فرد برابر با مشت بسته اوست و حتي مايعات رو هم با اين ميزان ميشه اندازه زد و استفاده کرد.

پسندها (1)

نظرات (0)