پاتوق ماماناي گل آذر 1393 و ني ني هاي نازنازي شون

احساس آسماني پدر شدن

1393/5/2 10:12
706 بازدید
اشتراک گذاری

تجربه پدر شدن از زبان یک پدر

 

تجربه پدر شدن ، تجربه ای بی نظیر و منحصر به فرد است در واقع هر مرد با زاده شدن فرزندش همراه او دوباره متولد می شود. تولدی معنوی و پر از نور. تولدی که با همه تولدهای دنیا متفاوت است.

وقتی یک مرد برای اولین بار فرزند تازه به دنیا آمده اش را می بیند و بعد اورا در آغوش می گیرد،دچار تغییر و تحول اساسی می شود، به نظر می رسد با این اتفاق شیرین تمام سلول های ذهنی، ادراکی و احساسی و بصیرتی اش شروع به ضربه زدن می کنند، حالا او نوزادی را می بیند که تعلق و احساس به زیستن را در وی چند برابر کرده است.

اگر در جامعه سنتی پدران چندان نقشی در همراهی با همسرانشان در تولد و یا پرورش فرزندان نداشتند امروز در مباحث تعلیم و تربیت مدرن تاکید می شود که پدر در کنار مادر و هر دو در کنار یکدیگر در تربیت و شکوفایی فرزندانشان تلاش کنند.

پدر شدن به معنای واقعی درک عملی در پوست خود نگنجیدن است . اما این شادی و سروری که خداوند به انسان عطا می کند به موازاتش مسئولیت و مسئولیت پذیری را در پدر ها فعال می سازد. البته باز در همین خصوص بسیار شنیده می شود که بسیاری از مردان فکر می کنند که آنها فقط مسئولیت آینده یا مسائل مالی و اقتصادی کودکانشان را بر عهده دارند. اما تجربه پدری تجربه پذیرش توامان مسئولیت و ورود به یک رابطه عمیق عاشقانه است. عشق و مسئولیت دو ویژگی متعالی انسانی ست که با تولد فرزند در پدرها به گونه ای متفاوت متجلی می شود و شایسته است که برای تربیت و پرورش فرزندی سالم تر به اهمیت حضور پررنگ پدران در این دوران توجه داشت. به ویژه در روزها و ماه های آغازین تولد یک نوزاد که همراهی همسر نه به شکل محبت صرف بلکه وظیفه ای عاشقانه به حساب می آید.

به نظر می رسد با تولد هر نوزاد قطره اشکی از آسمان عشق بر زمین  می چکد. تولد فرزند برای پدر تجربه در آغوش گرفتن قطره ای ست که از آسمان بر زمین جاری می شود. بدون تردید باید  بپذیریم که وقتی پدری متولد می شود نوع نگاه او به هستی، کهکشان،  زندگی، عشق، پدر و مادر و همسر خود تغییر می کند.

به نظر نگارنده تجربه پدری باعث  می شود انسان متوجه این قضیه شود که در وجود خود چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ روحی و ادراکی ویژگیهایی وجود دارد که تا قبل از این، آنها را به خوبی نمی شناخته، در واقع نوزادی که در دستان ماست باعث خود شناسی ما می شود. حتی با نگاه عاشقانه به فرزند و تجربه همراهی با او می توان تجربه ای نو از خلاقیت و نوآوری را در زندگی تجربه نمود و اینها مجموعه تحولاتی ست که اگر کسی صاحب فرزند نشود از درک و دریافت آن محروم خواهند ماند.

دکتر مهرداد نا ظری

مولف کتاب جامعه شناسی آموزش و پرورش در مدرسه خلاق

پسندها (1)

نظرات (0)